Refleksje uczniów po wyjeździe do Hiszpanii w ramach projektu „Ponadnarodowa mobilność uczniów”

Wyjazd do Hiszpanii był niesamowitym doświadczeniem. Dla wielu z nas był to pierwszy wyjazd za granicę. Niezwykle zaskoczyła mnie otwartość Hiszpan, którzy chętnie z nami rozmawiali i z zainteresowaniem wypytywali nas o Polskę i obowiązujące zwyczaje sami dzieląc się informacjami na temat swojego kraju. Wyjazd był okazją do wykorzystania umiejętności językowych w praktyce zwłaszcza języka angielskiego, co dodało mi odwagi do wystąpień publicznych. Ponadto nauczył nas zaradności i samodzielności w radzeniu sobie w nowych i nieznanych wcześniej okolicznościach.

Paulina Piechota

Wyjazd do Hiszpanii pozwolił mi zdobyć wiele nowych doświadczeń. Mogłam pierwszy raz w życiu być za granicą
i polecieć samolotem. Poznałam też inną kulturę w której zdziwiły mnie tradycyjne potrawy. Porozmawiałam
z hiszpańskimi uczniami i mogłam wymienić się z nimi różnymi poglądami. Tym samym poprawiłam swoje umiejętności  angielskiego. Zwiedziłam też wiele pięknych i ciekawych miejsc.

Kinga Bajger

Wyjazd do Hiszpanii w ramach projektu „ponadnarodowa mobilność uczniów” nauczył mnie pokonywania swoich barier językowych. Przede wszystkim dzięki niemu miałam możliwość odkrycia innego sposobu życia, myślenia
i działania w nieznanej mi dotąd sytuacji. Dzięki temu przedsięwzięciu zdobyłam doświadczenie w zakresie współpracy z innymi ludźmi. Dowiedziałam się o wielu tradycjach i zwyczajach panujących w tym regionie, które różnią się  o wiele od polskiej kultury. Uważam, że zdobyłam dużo nowego doświadczenia, które na pewno wykorzystam w przyszłości.

Górczyńska Iwona

Wyjazd do Hiszpanii w ramach projektu „ponadnarodowa mobilność uczniów” nauczył mnie na pewno pewniejszej komunikacji z ludźmi pochodzącymi zupełnie z innych kultur. Wymiana pozwoliła mi na odkrycie nowych miejsc,
a także poznania wielu wspaniałych ludzi. Wyjazd nauczył mnie wiele cierpliwości i większej akceptacji do innych ludzi nie zważając na ich odmienność. Wzięcie udziału w tym projekcie pozwoliło mi także poszerzyć moje kompetencje w zakresie języka angielskiego. Uważam, że podróż do zupełnie innego kraju pod względem kulturowym jak i krajobrazowym przyniosła mi wiele niezapomnianych wspomnień, które pozostaną w mojej pamięci na dłużej.

Górczyńska Justyna

Zdecydowanie wiele zawdzięczam projektowi „Columbian Exchange”. Dał mi większą pewność siebie, przede wszystkim w praktycznym posługiwaniu się językiem obcym. Pozwolił wykazać się umiejętnością współpracy jak
i większą niezależnością. Wreszcie, dał mi unikalną możliwość poznania kultury hiszpańskiej, nauczenia się przydatnych zwrotów w tym języku, a także zobaczenia nowych pięknych miejsc. To było niezapominanie przeżycie.

Anna Dziubińska

Udział w projekcie Columbian Exchange zwiększył moją otwartość i ciekawość w poznawaniu nowych ludzi i ich kultury. Jedną z rzeczy, która mnie zaskoczyła było jedzenie, które nieco różniło się od tradycyjnych polskich potraw. Wyjazd zachęcił mnie do nauki języka hiszpańskiego. Hiszpanie to bardzo przyjacielski, życzliwy i gościnny naród.
Z chęcią wrócę tam jeszcze raz w przyszłości.

Jakub Strokoń

Wyjazd pozwolił mi na poznanie siebie lepiej, swoich słabości, jak i mocnych stron. Było to dla mnie pouczające
i radosne doświadczenie przepełnione współpracą oraz przełamywaniem własnych ograniczeń. Podróż jak i praca nad mapą wartości sprawiły, że lepiej zrozumiałem kulturę hiszpańską, tak inną od naszej zadziwiającą mnogością tradycji i związaną z wielkim bogactwem historycznym Hiszpanii. Wspólne dyskutowanie na temat ważnych wartości rozwinęła moje umiejętności interpersonalne kluczowe w pracy grupowej.

Kamil Kręcigłowa

Dzięki panelom dyskusyjnym udało nam się poznać zwyczaje, tradycyjne święta, a także kulturę Hiszpanii nie tylko
w teorii. Podczas przechadzania się po zatłoczonych, tętniących życiem miastach mogliśmy zaobserwować sposób funkcjonowania tak dużych metropolii. To była świetna sposobność do edukowania się w kwestii kulturowej obcego kraju. Taka wiedza z pewnością ułatwi nam dalsze ścieżki rozwoju, poszerzy horyzonty. Podczas podobnych wyjazdów każdy z nas może doświadczyć czegoś nowego. Obcowanie polskiej grupy z uczniami Colegio Internado Sagrada Familia w Hiszpanii pozwoliło na wzajemną integrację i jednocześnie nauczyło nas wzajemnego szacunku
i obopólnego zrozumienia w kwestii różnic między nami. Rozwinęło to również poziom zaawansowania
w porozumiewaniu się językiem angielskim oraz wzmocniło pewność siebie pomniejszoną o stres. Biorąc udział
w takich przedsięwzięciach, jak przedstawianie naszych prezentacji opisujących Polskę dodatkowo sprawia, że szlifujemy swoje umiejętności prezencji i przy tym zadowalającego świadczenia o naszym kraju.

Anna Bzak

Na wyjeździe mieliśmy możliwość mieszkać z uczniami ze szkoły z Hiszpanii i poznawać ich kulturę. Zaskoczyła mnie otwartość ludzi z Valladolid. Ciekawostką była dla mnie również architektura miast, które odwiedziliśmy. Początkowo obawiałem się, że moja znajomość języka angielskiego będzie nie wystarczająca. Jednak będąc na miejscu okazało się, że wszystko idzie dobrze. Młodzież, z którą mieliśmy do czynienia rozumiała nas i mogliśmy miło spędzić czas. Nawet podczas zwiedzania i zakupów daliśmy radę z językiem. Uważam, że taki wyjazd daje możliwość poznania „innego świata” , innej kultury oraz zaprezentowania naszej Polski , naszego regionu w świecie.

Nalepa Tomasz

Podróż do Hiszpanii nauczyła mnie większej samodzielności i radzenia sobie z różnymi problemami. Proste szukanie produktów w sklepie czy dobrego jedzenia na mieście było dość wymagające w obcym języku. Zaskoczyło mnie nastawienie ludzi w Hiszpanii. W Polsce każdy nie ma czasu i ciągle się gdzieś śpieszy, a w Hiszpanii ludzie ciągle mają czas i nawet w fast-foodzie, gdzie w Polsce na zamówienie oczekujemy max 5 min to w Hiszpanii potrafiło to trwać 15 min. Było to naprawdę ciekawe przeżycie, ponieważ w innym kraju mimo, że to nadal Europa życie toczy się trochę inaczej. W Polsce miasta budzą się około 6, natomiast w Madrycie dopiero około godziny 10. Zaletą takich podróży są przede wszystkim nowe doświadczenia i nowe znajomości nabyte podczas podróży.

Jakub Jasina

Dzięki projektowi zwiedziłam nowy kraj i poznałam nowych wartościowych ludzi. Miałam możliwość posługiwania się językiem obcym w praktyce w celach komunikacyjnych. Nabyłam pewności siebie podczas wystąpień publicznych oraz nauczyłam się działać w grupie.

Aleksandra Adamczyk

Ten wyjazd pokazał mi wiele możliwości. Dzięki temu doświadczeniu nauczyłam się radzić w stresujących sytuacjach. Podszkoliłam język angielski i hiszpański. Pod wpływem tego projektu zmieniłam swoje nastawienie względem komunikowania się z obcokrajowcami oraz nabyłam większej pewności siebie podczas wystąpień publicznych.

Zuzanna Siembab

Wyjazd pozwolił mi zdobyć nowe doświadczenia i umiejętności takie jak poprawa języka angielskiego, kreatywne myślenie, radzenie sobie w nowych sytuacjach. Pozwolił poznać nowych ludzi a także ich kulturę, tradycje i zwyczaje. Bardzo mile zaskoczyła mnie infrastruktura Hiszpanii, a także chęć tamtejszych mieszkańców do pomocy.
Wspólna praca nad mapą wartości pozwoliła rozwinąć umiejętności pracy w grupie a także pozwoliła poznać zdanie osób z innego kraju na podany temat. Myślę że ta podróż nauczyła mnie wiele i pozwoliła poznać zarówno samą siebie jak i Hiszpanię. Wyjazd Ten na długo pozostanie w mojej pamięci.

Julia Mrozek

Wyjazd do Hiszpanii nauczył mnie porozumiewania w języku angielskim z rówieśnikami z innego kraju. Pozwolił mi także przeżyć mój pierwszy lot samolotem i wyjazd za granicę naszego kraju. Bardzo zaskoczyło mnie miłe
i przyjazne zachowanie Hiszpanów wobec innych osób. Zaletami takiego wyjazdu są nowe znajomości i przyjaźnie,  rozwinięcie umiejętności   języka angielskiego, możliwość poznania kultury i tradycji innego kraju. Ta wycieczka bardzo dużo mnie nauczyła i pozwoliła zwiedzić wiele pięknych miejsc.

Karolina Bajger

Wyjazd pozwolił mi lepiej poznać siebie, moje mocne i słabe strony. Jest to dla mnie nowe i niezapomniane doświadczenie. Wyjazd pomógł mi przełamać strach związany z rozmawianiem po angielsku i nauczył mnie współpracy. Dzięki wymianie lepiej poznałam hiszpańską kulturę i poznałam nowe osoby. Podczas wyjazdu nauczyłam się także odnajdywać i radzić sobie w nowych sytuacjach.

Martyna Rymarowicz

Wyjazd do Hiszpanii pokazał mi, że podróżowanie w miejsca znajdujące się daleko od domu nie jest takie straszne, jak mi się wydawało. Bardzo polubiłam zwiedzanie nowych miejsc i latanie samolotem. Osobiste poznanie innego kraju i jego kultury nauczyło mnie zdecydowanie więcej niż czytanie czy słuchanie o nim. Zaskoczyła mnie duża serdeczność, otwartość i tryb życia mieszkańców Hiszpanii. Myślę, że wiedza tam nabyta zostanie ze mną na bardzo długi czas, ponieważ nie sposób zapomnieć przeżyte tam nowe doświadczenia.

Magdalena Paterak

Wyjazd do Hiszpanii był rewelacyjny. Nauczyliśmy się wielu nowych rzeczy takich jak komunikacji w innym języku, współpraca w grupie i odnalezienia się w obcym mieście, a także poznaliśmy wiele nowych osób. Dowiedzieliśmy się o historii, zabytkach, tradycjach i zwyczajach panujących w Hiszpanii. Zaskoczyła nas nadzwyczaj pozytywna atmosfera i pomocność tamtejszych ludzi. Na pewno jest to dla mnie niezapomniane przeżycie, które zapamiętam na wiele lat, a doświadczenia które zdobyliśmy przydadzą się w codziennym życiu.

Natalia Mazepa

Wycieczka do Hiszpanii była świetnym doświadczeniem, które nauczyło mnie doceniać różnorodność kulturową. Mile zaskoczyło mnie przyjacielskie podejście Hiszpanów, a różnorodność krajobrazów i architektury była zadziwiająca. To niezapomniane przeżycie pozwoliło mi odkryć niesamowite zabytki i cieszyć się hiszpańską kuchnią. Zalety takich podróży to poszerzanie horyzontów i otwarcie na nowe perspektywy kulturowe.